Pasaulio botanikos sodų edukacines veiklas pristatančiame tarptautiniame leidinyje „Roots“ šį mėnesį publikuojamas Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo specialistų parengtas straipsnis apie sode vykdomų edukacijų poveikio bei efektyvumo tyrimus.
Kaip teigia straipsnio autoriai dr. Nerijus Jurkonis ir doktorantė Vesta Aleknavičiūtė, edukacijos botanikos sode ne tik praturtinti vaikų žinių bagažą, bet ir formuoja jų įgūdžius bei suvokimą ir net bendrą požiūrį į gamtos mokslus.
„Dalyvavimas edukacinėse stovyklose bei popamokinėse veiklose yra ne tik smagus ir turiningas laiko praleidimas, bet ir vaikų požiūrį į gamtos mokslus formuojančios bei jų smalsumą skatinančios veiklos. Tą rodo ne tik į mūsų edukacijas sugrįžtančios mokinių grupės, bet ir teigiami vaikų, tėvų bei mokytojų atsiliepimai. Patikrinti neformaliojo mokymosi botanikos sode veiksmingumą nusprendėme atlikdami pilotinį tyrimą, kurio rezultatais pasidalijome šiame straipsnyje,“ – pasakoja VDU Švietimo akademijos doktorantė, edukacinių veiklų VDU Botanikos sode Kaune organizatorė ir lektorė Vesta Aleknavičiūtė.
Kokią įtaką mokinių ugdymui ir pažinčiai su gamtos mokslais bei požiūriui į juos turi pamokos botanikos sode, buvo aiškinamasi atliekant tyrimą, kuriame dalyvavo vasaros stovyklos ugdytiniai. „Talentinga vasara botanikos sode“ pavadinta stovykla kasmet vyksta penkias dienas, kurių metu 9-15 metų mokiniai susipažįsta su vietiniais, retais ir egzotiškais augalais, molekuliniais ir genetiniais augalų mechanizmais.
Ugdymo rezultatų vertinimas buvo vykdomas pasitelkus tris metodus: mokinių piešinius, laiškus ir apklausas. Mokinių buvo paprašyta nupiešti įsimintiniausius stovyklos dalykus, parašyti laišką apie stovyklą įsivaizduojamam gavėjui ir atsakyti į testo apie fotosintezę klausimus.
Kaip parodė rezultatai, dauguma vaikų labiausiai džiaugėsi išmokę naudotis mikroskopais, daug naujo sužinoję apie varliagyvius, vabzdžius ir paukščius. Atlikus laiškų turinio analizę paaiškėjo, kad mokiniai pakeitė savo požiūrį į gamtos mokslus – tvirtino atradę, kad biologija gali būti įdomi ir įtraukianti. O testai parodė, kad mokinių suvokimas apie biologinius procesus po stovyklos prasiplėtė.
Kaip reziumuoja straipsnio autoriai, šis vertinimas atskleidė, kad botanikos sode vykdomos edukacijos teigiamai veikia mokinių požiūrį, turtina žinias ir formuoja bendrą gamtos mokslų suvokimą.
Į tai, kaip mokymasis gamtoje ir iš gamtos didina įsitraukimą, ugdo įgūdžius ir plečia mokinių akiratį, ketinama gilintis ir tolimesniuose numatytuose tyrimuose.
Nuo edukacijų iki ekskursijų
VDU Botanikos sodas skatina domėtis gamtos mokslais nuo ankstyvo amžiaus ir rengia įvairias mokinių ugdymo programas, kurias renkasi vis daugiau mokyklų. Tarp populiariausių programų – „Eksperimentuodami mokomės“ (1–9 klasėms), „Genetinės informacijos kodas – DNR“ (7–12 klasėms), „Mažieji pasaulio gyventojai – vabzdžiai“ (1-5), „Floristikos dirbtuvės (1-12). Užsiėmimuose jaunieji tyrėjai patys atlieka įvairius eksperimentus ir atranda dar nepažintą gamtos mokslų pasaulį. Aktyvią edukaciją mėgstantys mokiniai kviečiami dalyvauti orientacinėse varžybose, įvairiose teminėse ar apžvalginėse ekskursijose.
Net ir karantino laikotarpiu pamokos ir jauniausiems lankytojams skirtos VDU Botanikos sodo edukacinės programos operatyviai buvo perkeltos į virtualią erdvę, sukurti mokomieji vaizdo įrašai iš įvairių sodo vietų – paukščių klasės, edukacinio daržo, šalia vabzdžių viešbučio ar iš didžiausios Lietuvos oranžerijos. O siekiant išlaikyti nenutrūkstamą studentų ugdymo procesą ir poreikius, jiems buvo parengtos virtualios specializuotos ekskursijos tokiomis temomis, kaip paveldimumas, taikomoji genetika, mutacijos, mutagenų naudojimas kuriant naujas veisles, tarprūšinė įvairovė ir t. t.
Daugiau apie VDU Botanikos sodo kontaktines ir nuotolines edukacijas informacijos rasite čia: MŪSŲ EDUKACIJOS
Naujausią „Roots“ leidinio numerį ir VDU Botanikos sodo edukacijų efektyvumo pristatymo straipsnį galite skaityti čia: „Roots“ 2021 11
Daugiau „Roots“ leidinių rasite čia.