VDU Botanikos sodas

18
lapkričio

Edukacijos botanikos sode – keičiančios požiūrį į gamtos mokslus

Pasaulio botanikos sodų edukacines veiklas pristatančiame tarptautiniame leidinyje „Roots“ šį mėnesį publikuojamas Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo specialistų parengtas straipsnis apie sode vykdomų edukacijų poveikio bei efektyvumo tyrimus.

Kaip teigia straipsnio autoriai dr. Nerijus Jurkonis ir doktorantė Vesta Aleknavičiūtė, edukacijos botanikos sode ne tik praturtinti vaikų žinių bagažą, bet ir formuoja jų įgūdžius bei suvokimą ir net bendrą požiūrį į gamtos mokslus.

 

„Dalyvavimas edukacinėse stovyklose bei popamokinėse veiklose yra ne tik smagus ir turiningas laiko praleidimas, bet ir vaikų požiūrį į gamtos mokslus formuojančios bei jų smalsumą skatinančios veiklos. Tą rodo ne tik į mūsų edukacijas sugrįžtančios mokinių grupės, bet ir teigiami vaikų, tėvų bei mokytojų atsiliepimai. Patikrinti neformaliojo mokymosi botanikos sode veiksmingumą nusprendėme atlikdami pilotinį tyrimą, kurio rezultatais pasidalijome šiame straipsnyje,“ – pasakoja VDU Švietimo akademijos doktorantė, edukacinių veiklų VDU Botanikos sode Kaune organizatorė ir lektorė Vesta Aleknavičiūtė.

Kokią įtaką mokinių ugdymui ir pažinčiai su gamtos mokslais bei požiūriui į juos turi pamokos botanikos sode, buvo aiškinamasi atliekant tyrimą, kuriame dalyvavo vasaros stovyklos ugdytiniai. „Talentinga vasara botanikos sode“ pavadinta stovykla kasmet vyksta penkias dienas, kurių metu 9-15 metų mokiniai susipažįsta su vietiniais, retais ir egzotiškais augalais, molekuliniais ir genetiniais augalų mechanizmais.

Ugdymo rezultatų vertinimas buvo vykdomas pasitelkus tris metodus: mokinių piešinius, laiškus ir apklausas. Mokinių buvo paprašyta nupiešti įsimintiniausius stovyklos dalykus, parašyti laišką apie stovyklą įsivaizduojamam gavėjui ir atsakyti į testo apie fotosintezę klausimus.

Kaip parodė rezultatai, dauguma vaikų labiausiai džiaugėsi išmokę naudotis mikroskopais, daug naujo sužinoję apie varliagyvius, vabzdžius ir paukščius. Atlikus laiškų turinio analizę paaiškėjo, kad mokiniai pakeitė savo požiūrį į gamtos mokslus – tvirtino atradę, kad biologija gali būti įdomi ir  įtraukianti. O testai parodė, kad mokinių suvokimas apie biologinius procesus po stovyklos prasiplėtė.

Kaip reziumuoja straipsnio autoriai, šis vertinimas atskleidė, kad botanikos sode vykdomos edukacijos teigiamai veikia mokinių požiūrį, turtina žinias ir formuoja bendrą gamtos mokslų suvokimą.

Į tai, kaip mokymasis gamtoje ir iš gamtos didina įsitraukimą, ugdo įgūdžius ir plečia mokinių akiratį, ketinama gilintis ir tolimesniuose numatytuose tyrimuose.

Nuo edukacijų iki ekskursijų

VDU Botanikos sodas skatina domėtis gamtos mokslais nuo ankstyvo amžiaus ir rengia įvairias mokinių ugdymo programas, kurias renkasi vis daugiau mokyklų. Tarp populiariausių programų – „Eksperimentuodami mokomės“ (1–9 klasėms), „Genetinės informacijos kodas – DNR“ (7–12 klasėms), „Mažieji pasaulio gyventojai – vabzdžiai“ (1-5), „Floristikos dirbtuvės (1-12). Užsiėmimuose jaunieji tyrėjai patys atlieka įvairius eksperimentus ir atranda dar nepažintą gamtos mokslų pasaulį. Aktyvią edukaciją mėgstantys mokiniai kviečiami dalyvauti orientacinėse varžybose, įvairiose teminėse ar apžvalginėse ekskursijose.

 

Net ir karantino laikotarpiu pamokos ir jauniausiems lankytojams skirtos VDU Botanikos sodo edukacinės programos operatyviai buvo perkeltos į virtualią erdvę, sukurti mokomieji vaizdo įrašai iš įvairių sodo vietų – paukščių klasės, edukacinio daržo, šalia vabzdžių viešbučio ar iš didžiausios Lietuvos oranžerijos. O siekiant išlaikyti nenutrūkstamą studentų ugdymo procesą ir poreikius, jiems buvo parengtos virtualios specializuotos ekskursijos tokiomis temomis, kaip paveldimumas, taikomoji genetika, mutacijos, mutagenų naudojimas kuriant naujas veisles, tarprūšinė įvairovė ir t. t.

 

 

Daugiau apie VDU Botanikos sodo kontaktines ir nuotolines edukacijas informacijos rasite čia: MŪSŲ EDUKACIJOS

 

Naujausią „Roots“ leidinio numerį ir VDU Botanikos sodo edukacijų efektyvumo pristatymo straipsnį galite skaityti čia: „Roots“ 2021 11

 

Daugiau „Roots“ leidinių rasite čia.

2021 11 18

Kitos aktualijos

2022 09 14
Rudenį pasitikome gausiais kolegų vizitais
2022-ųjų vasaros pabaiga ir rudens pradžia VDU Botanikos sodui buvo gausi kolegų vizitais: priimtos delegacijos iš Vokietijos, Lenkijos, Latvijos, Vilniaus botanikos sodų, kiekvieną kartą ne tik dalijantis gerąja patirtimi, pristatant ūkininkavimo praktiką, supažindinant su turimomis kolekcijomis, bet ir aptariant ...
Plačiau
2022 09 13
Ryškiaspalvėje kolekcijoje – įvairių šalių kolegų dovanotos retos chrizantemų veislės
Chrizantemų kolekcija Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sode Kaune pradėta kaupti prieš keletą metų: tai lauke žiemojantys daugiamečiai augalai, kurių veislės praktiškai visos atkeliavo iš kitų šalių botanikos sodų, kaip dovanos – komandiruočių metu užmegztų tarpasmeninių ir tarpinstitucinių ryšių ...
Plačiau
2022 09 13
VDU Botanikos sodo mokslininkai tarptautiniame kongrese
Rugpjūčio 28 d. pietinės Graikijos Makedonijos Salonikų mieste prasidėjo kelias dienas trukęs 70-asis tarptautinis kongresas ir vaistinių augalų bei natūralių produktų tyrimų draugijos simpoziumas. Telkdami viso pasaulio mokslininkus, simpoziumo organizatoriai siekia aktyvinti bioįvairovės tyrimus įvairiais gamtos aspektais, taikant inovatyvias ...
Plačiau
2022 09 13
Botanikos sode iki rugsėjo pabaigos vieši Klimato muziejus
Koks jausmas būti 50 °C karštyje? Ar ūkininkavimas persikels į kosmosą? Klaipėda po vandeniu — niūri prognozė ar neišvengiama ateitis?   Į šiuos ir panašius klausimus atsako vienintelis toks Baltijos šalyse — mobilus Klimato muziejus. Įrengtas keturiuose spalvinguose jūriniuose ...
Plačiau