VDU Botanikos sodas

18
lapkričio

Edukacijos botanikos sode – keičiančios požiūrį į gamtos mokslus

Pasaulio botanikos sodų edukacines veiklas pristatančiame tarptautiniame leidinyje „Roots“ šį mėnesį publikuojamas Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo specialistų parengtas straipsnis apie sode vykdomų edukacijų poveikio bei efektyvumo tyrimus.

Kaip teigia straipsnio autoriai dr. Nerijus Jurkonis ir doktorantė Vesta Aleknavičiūtė, edukacijos botanikos sode ne tik praturtinti vaikų žinių bagažą, bet ir formuoja jų įgūdžius bei suvokimą ir net bendrą požiūrį į gamtos mokslus.

 

„Dalyvavimas edukacinėse stovyklose bei popamokinėse veiklose yra ne tik smagus ir turiningas laiko praleidimas, bet ir vaikų požiūrį į gamtos mokslus formuojančios bei jų smalsumą skatinančios veiklos. Tą rodo ne tik į mūsų edukacijas sugrįžtančios mokinių grupės, bet ir teigiami vaikų, tėvų bei mokytojų atsiliepimai. Patikrinti neformaliojo mokymosi botanikos sode veiksmingumą nusprendėme atlikdami pilotinį tyrimą, kurio rezultatais pasidalijome šiame straipsnyje,“ – pasakoja VDU Švietimo akademijos doktorantė, edukacinių veiklų VDU Botanikos sode Kaune organizatorė ir lektorė Vesta Aleknavičiūtė.

Kokią įtaką mokinių ugdymui ir pažinčiai su gamtos mokslais bei požiūriui į juos turi pamokos botanikos sode, buvo aiškinamasi atliekant tyrimą, kuriame dalyvavo vasaros stovyklos ugdytiniai. „Talentinga vasara botanikos sode“ pavadinta stovykla kasmet vyksta penkias dienas, kurių metu 9-15 metų mokiniai susipažįsta su vietiniais, retais ir egzotiškais augalais, molekuliniais ir genetiniais augalų mechanizmais.

Ugdymo rezultatų vertinimas buvo vykdomas pasitelkus tris metodus: mokinių piešinius, laiškus ir apklausas. Mokinių buvo paprašyta nupiešti įsimintiniausius stovyklos dalykus, parašyti laišką apie stovyklą įsivaizduojamam gavėjui ir atsakyti į testo apie fotosintezę klausimus.

Kaip parodė rezultatai, dauguma vaikų labiausiai džiaugėsi išmokę naudotis mikroskopais, daug naujo sužinoję apie varliagyvius, vabzdžius ir paukščius. Atlikus laiškų turinio analizę paaiškėjo, kad mokiniai pakeitė savo požiūrį į gamtos mokslus – tvirtino atradę, kad biologija gali būti įdomi ir  įtraukianti. O testai parodė, kad mokinių suvokimas apie biologinius procesus po stovyklos prasiplėtė.

Kaip reziumuoja straipsnio autoriai, šis vertinimas atskleidė, kad botanikos sode vykdomos edukacijos teigiamai veikia mokinių požiūrį, turtina žinias ir formuoja bendrą gamtos mokslų suvokimą.

Į tai, kaip mokymasis gamtoje ir iš gamtos didina įsitraukimą, ugdo įgūdžius ir plečia mokinių akiratį, ketinama gilintis ir tolimesniuose numatytuose tyrimuose.

Nuo edukacijų iki ekskursijų

VDU Botanikos sodas skatina domėtis gamtos mokslais nuo ankstyvo amžiaus ir rengia įvairias mokinių ugdymo programas, kurias renkasi vis daugiau mokyklų. Tarp populiariausių programų – „Eksperimentuodami mokomės“ (1–9 klasėms), „Genetinės informacijos kodas – DNR“ (7–12 klasėms), „Mažieji pasaulio gyventojai – vabzdžiai“ (1-5), „Floristikos dirbtuvės (1-12). Užsiėmimuose jaunieji tyrėjai patys atlieka įvairius eksperimentus ir atranda dar nepažintą gamtos mokslų pasaulį. Aktyvią edukaciją mėgstantys mokiniai kviečiami dalyvauti orientacinėse varžybose, įvairiose teminėse ar apžvalginėse ekskursijose.

 

Net ir karantino laikotarpiu pamokos ir jauniausiems lankytojams skirtos VDU Botanikos sodo edukacinės programos operatyviai buvo perkeltos į virtualią erdvę, sukurti mokomieji vaizdo įrašai iš įvairių sodo vietų – paukščių klasės, edukacinio daržo, šalia vabzdžių viešbučio ar iš didžiausios Lietuvos oranžerijos. O siekiant išlaikyti nenutrūkstamą studentų ugdymo procesą ir poreikius, jiems buvo parengtos virtualios specializuotos ekskursijos tokiomis temomis, kaip paveldimumas, taikomoji genetika, mutacijos, mutagenų naudojimas kuriant naujas veisles, tarprūšinė įvairovė ir t. t.

 

 

Daugiau apie VDU Botanikos sodo kontaktines ir nuotolines edukacijas informacijos rasite čia: MŪSŲ EDUKACIJOS

 

Naujausią „Roots“ leidinio numerį ir VDU Botanikos sodo edukacijų efektyvumo pristatymo straipsnį galite skaityti čia: „Roots“ 2021 11

 

Daugiau „Roots“ leidinių rasite čia.

Kitos aktualijos

2021 11 30
Kalėdų dvasią Botanikos sodo saloje kuria floristinės kompozicijos
VDU Botanikos sodo sala pasipuošė kalėdinėmis floristinėmis kompozicijomis: jas iš čia pat, sode, surinktų medžiagų sukūrė ir parengė Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centro mokytojai ir moksleivės – būsimosios dekoratyvinio želdinimo ir aplinkos tvarkymo verslo darbuotojos. Kaip sako vienas iš ...
Plačiau
2021 11 17
Pasiruoškite botaninėms Kalėdoms – kalėdinių žaisliukų dirbtuvėse
Botaninės šv. Kalėdos? Taip! Laukdami švenčių, pristatome naują kontaktinės edukacijos programą VDU Botanikos sode – Kalėdinių žaisliukų dirbtuves.   Kaip vyks kūrybinis darbas?  Iš edukatorių pateiktų draugiškų aplinkai medžiagų kursite žaisliuką, kuris taps puikiu šventiniu akcentu namams ar dovana ...
Plačiau
2021 11 16
Dėmesio: ribotas oranžerijos lankymas lapkričio 22 d.
Informuojame, kad lapkričio 22 d., pirmadienį, nuo 14 val. oranžerija nelankoma. Atsiprašome už nepatogumus ir kviečiame apsilankyti kitomis dienomis.
Plačiau
2021 11 16
Dovana Kauno tardymo izoliatoriaus socialiniam projektui
Tęsdami ilgametį bendradarbiavimą su Kauno tardymo izoliatoriumi, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo specialistai prisidėjo prie socialinio projekto „Žalioji oazė“ – skyrė profesionalią konsultaciją ir apželdinimui reikalingų daugiamečių augalų, medelių, dekoratyvinių krūmų. Įstaigos darbuotojų kvietimu VDU Botanikos sodo medelyno ...
Plačiau